Jak postupovat při předepisování zdravotnického prostředku, který vyžaduje schválení zdravotní pojišťovnou
Tento článek níže popisuje proces předepisování zdravotnického prostředku, který vyžaduje schválení zdravotní pojišťovnou. Ukázky obrazovek jsou z webové aplikace pro profesionály SÚKL. Nicméně postup by měl být stejný i při využívání software pro předepisující.
Zdravotnický prostředek, který vyžaduje schválení zdravotní pojišťovnou
1. Předepisující zakládá ePoukaz na zdravotnický prostředek, který vyžaduje schválení zdravotní pojišťovnou.
2. Na ePoukazu předepisující zadá údaje a nastaví Stav schvalování na „Ke schválení“.
3. Na ePoukazu předepisující vyplní sekci „Údaje pro zdravotní pojišťovnu“. Povinné jsou Specifikace požadavku a Zdůvodnění. Tato sekce plně nahrazuje tzv. žádanku, která byla používána v listinném světě.
4. Předepisující založí (odešle) ePoukaz do Centrálního úložiště elektronických poukazů. ePoukaz dostane přidělený identifikátor.
Poznámka:
Pokud byl na ePoukazu požadavek na notifikaci pacienta (SMS nebo e-mail), je odeslána pacientovi notifikace o založení ePoukazu s tím, že zdravotnický prostředek na ePoukaz nejde vydat, dokud ePoukaz nebude schválen.
5. Předepisující odesílá podklady ke schválení běžnou cestou na zdravotní pojišťovnu.
Poznámka:
Zdravotní pojišťovny mají možnost načítat ePoukazy předané Ke schválení z Centrálního úložiště elektronických poukazů a budou moci ePoukazy i schvalovat (zamítat). Pojišťovny se na tuto variantu v současné době připravují.
Pokud Vám daná zdravotní pojišťovna nepotvrdí připravenost na načítání ePoukazů ke schválení z Centrálního úložiště elektronických poukazů, krok 5 (předání podkladů) musí být ze strany předepisujícího realizován stejnou cestou jako u listinných poukazů.
Dokud zdravotní pojišťovny nebudou připraveny na oboustrannou komunikaci (tedy schválení/zamítnutí ePoukazu přímo v Centrálním úložišti elektronických poukazů), krok 6 musí realizovat předepisující.
6. Po obdržení stanoviska od zdravotní pojišťovny provede lékař schválení nebo zamítnutí ePoukazu. Při schválení uvede minimálně číslo žádanky přidělené zdravotní pojišťovnou. Pokud dojde ke schválení ePoukazu a při založení ePoukazu byl požadavek na notifikaci pro pacienta (SMS nebo e-mail), pacientovi je odeslána notifikace, že byl ePoukaz schválen a může si zdravotnický prostředek vyzvednout.
Upozornění:
Pokud vystavujete ePoukaz na zdravotnický prostředek, který vyžaduje schválení zdravotní pojišťovnou a na ePoukazu nenastavíte stav schválení „Ke schválení“, potom může pacient zdravotnický prostředek vyzvednou v lékárně/výdejně/optice ještě před vlastním schválením zdravotní pojišťovnou. Hrozí neproplacení zdravotnického prostředku zdravotní pojišťovnou!
Zdravotnický prostředek, který po určité období nevyžaduje schválení zdravotní pojišťovnou
Některé zdravotnické prostředky (např. z úhradových skupin 01.02.01.01, 01.02.01.02, 01.02.01.03, …) vyžadují, aby lékař poslal v dávce na pojišťovnu tzv. signální kód. Od tohoto data může předepisující předepisovat zdravotnické prostředky po nějakou dobu bez nutnosti schválení zdravotní pojišťovnou. Např. po dobu 6 měsíců je tedy vlastní schválení nahrazeno signálním kódem. Po 6 měsících (nebo delší době) se pak ePoukaz dostává do „normálního“ procesu a každý takový ePoukaz musí být standardně schválen zdravotní pojišťovnou, bez toho nemůže být vydán. V případě, že ještě neuplynula doba 6 měsíců, ePoukaz předepisujte se Stavem schválení „Nevyžaduje schválení“ a do sekce „Údaje pro zdravotní pojišťovnu“ zadejte Datum signálního kódu (tedy to datum, od kdy se začalo předepisovat – tedy „datum prvního ePoukazu“ na daný zdravotnický prostředek). Takový ePoukaz se nepředává ke schválení.