Úvodní stránka Ztotožňování osob v souvislosti se sdíleným…

Ztotožňování osob v souvislosti se sdíleným lékovým záznamem

Souvislost mezi ztotožněním vůči Registru obyvatel a sdíleným lékovým záznamem

Ztotožňuje se proti Registru obyvatel (ROB), což je jeden ze základních registrů ČR a jediný zdroj referenčních dat, který státní instituce v ČR musí využívat. Více informací je možné nalézt na stránkách www.szrcr.cz. Ztotožnění vůči ROB nemá žádnou vazbu na registr pojištěnců ani na registry, které jsou spravovány ÚZIS. Spolehlivost dat samotného Registru obyvatel ztotožnění přesahuje 99%, ale úspěšnost ztotožnění je závislá na přesně a správně uvedeném jménu, příjmení a datu narození pacienta.

V ROB jsou vedeny referenční údaje o fyzických osobách. Jedná se o občany ČR a EU, cizince s povolením pobytu v ČR a cizince, kterým byla na území České republiky udělena mezinárodní ochrana formou azylu nebo doplňkové ochrany. Cizinci bez trvalého nebo dlouhodobého pobytu v ČR ztotožnění nikdy nebudou, takže se u nich vždy objeví upozornění na neztotožnění.

Ztotožňování pacienta probíhá primárně podle jména, příjmení a data narození, které jsou zadávány nebo jsou údaje převzaty z evidence. Rodné číslo se při ztotožnění nijak nepoužívá. Je nutné mít všechny údaje zadané správně, i chyba v diakritice vede k neztotožnění. Problémem může být jakákoli nekorektnost dat, překlepy, nesprávné přepsání údajů a v minimální míře i nesrovnalosti v ROB. Nejběžnějšími důvody neztotožnění jsou chyby v diakritice (např. „Renata“ namísto „Renáta“), překlepy (např. Kristína namísto Kristýna), uvádění titulu jako součást jména (např „Ing. Karel“ namísto „Karel“), případně mezery navíc (například „Nováková – Dlouhá“ namísto „Nováková-Dlouhá“). Pokud je pacient neztotožněn, je nutné opravit zadané údaje a provést další pokud uložení eReceptu. V případě, že pod zadanou identifikací není jednoznačná osoba (např. dva Josefové Novákovi narozeni v jeden den), je nutné provést „doztotožnění“ adresou nebo číslem dokladu (OP nebo pas).

Vždy je samozřejmě možné pokračovat v uložení eReceptu či elektronického záznamu receptu (převedeného listinného receptu) pro neztotožněného pacienta, ale zcela unikátní vazba mezi eReceptem a pacientem je vyžadována z důvodu jednoznačného přiřazení eReceptu danému pacientovi. Pokud nedojde ke ztotožnění, pacient neuvidí takto vystavený eRecept či zdigitalizovaný listinný recept v přehledu svých eReceptů a nebude takto uložený elektronický záznam o receptu viditelný ani v lékovém záznamu pacienta přístupném ostatním zdravotníkům.

Ztotožňování pacienta je nutné k jednoznačnému přiřazení konkrétního eReceptu či elektronického záznamu receptu konkrétnímu člověku tak, aby se stoprocentně zamezilo tomu, že by někdo omylem mohl vidět i cizí recepty s předepsanými léky. Je to tedy z důvodu vysoké ochrany osobních dat každého pacienta. Pokud k takovému jednoznačnému přiřazení nedojde a eRecept či elektronický záznam receptu je přesto uložen, zůstane v jakémsi společném „zásobníku“, kde jsou všechny eRecepty neztotožněných pacientů. K těmto eReceptům je následně přístup pouze podle identifikátoru (tedy ten, kdo se chce na daný eRecept podívat, musí znát jeho identifikátor), ale tyto eRecepty nejsou zobrazovány v lékovém záznamu pacienta.