38) Jak dlouho po výdeji lze provést změnu/zrušení výdeje včetně změny/zrušení započitatelného doplatku?
Změnu a zrušení výdeje (el. záznamu) včetně změny/zrušení započitatelného doplatku je možné provést do 12 hodin od založení výdeje/el. záznamu. Po uplynutí jedné hodiny není možné poslat při změně výdeje započitatelný doplatek hrazený pacientem a započitatelný doplatek hrazený zdravotní pojišťovnou. Změna výdeje a el. záznamu jako taková však je možná. Pokud po uplynutí jedné hodiny bude změněn výdej a ve změně bude např. jiný LP, potom vznikne nekonzistence mezi započitatelným evidovaným doplatkem a léčivým přípravkem uvedeným na výdeji/el. záznamu. Při změně také se přeruší vazba mezi započitatelným doplatkem a položkou výdeje (položka výdeje se mění, započitatelný doplatek ne). Tedy například zdravotní pojišťovna nebude moci navázat započitatelný doplatek k položce výdeje z dat, které obdrží ze systému eRecept.
Pro lepší orientaci uvádíme dva příklady.
Změna výdeje:
- V lékárně vydají 2 ks LP, je zapsán započitatelný doplatek za tyto 2 ks.
- Po více jak hodině provedou opravu výdeje, opraví množství na 3 ks.
- V eReceptu je pak nesoulad, započitatelný doplatek je za 2 ks, vydány jsou 3 ks.
Při změně výdeje po 1 hodině nelze již změnit započitatelný doplatek – tedy započitatelný doplatek je stále ve výši 2 ks (samozřejmě je otázka, zda pacient uhradil 3 ks nebo 2 ks).
Při změně po hodině se pak také ztrácí vazba tohoto doplatku na původní položku (původní položka přestane existovat) – to může činit pojišťovnám problém při kontrolách.
Zrušení výdeje:
- V lékárně vydají 2 ks LP, je zapsán započitatelný doplatek za tyto 2 ks.
- Po více jak hodině provedou storno výdeje, zruší výdej 2 ks.
- Provedou nový výdej na 3 ks.
- V eReceptu je pak nesoulad, započitatelný doplatek je za 2 ks z prvního výdeje a pak ještě za 3 ks z druhého výdeje.
Při změně výdeje po 1 hodině nelze již změnit započitatelný doplatek. Skutečně vydány jsou 3 ks, započitatelný doplatek je 2 ks plus 3 ks, tedy 5 ks doplatků.
Z výše uvedeného je patrné, že „menší“ chyba nastane při opravě než při stornu a novém výdeji.
V uvedeném příkladu by byla ideální možnost ta, že výdej lékárna nezmění, ani nezruší, ale založí další nový výdej s 1 ks. Pak bude všechno souhlasit.